نوار مالی جاده ابریشم نیازمند همکاری ایران است

به گزارش وبلاگ موبایلستان، خبرنگاران: وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین با تأکید بر ضرورت همکاری ایران در راه اندازی نوار مالی جاده ابریشم گفت: ایران هشتمین کشور مقصد سرمایه گذاری در چین به حساب می آید.

نوار مالی جاده ابریشم نیازمند همکاری ایران است

به گزارش خبرنگار مالی وبلاگ موبایلستان، گائوگوچنگ وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین و رئیس بخش چینی کمیسیون مشترک دو کشور در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و چین گفت: در سال های اخیر به دلیل اوضاع و تحولات بین المللی ایران و چین پیشرفت زیادی از نظر مالی داشتند که البته چین از این روابط فشارهای زیادی را تحمل کرد.

وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین افزود: اما توانستیم با همکاری های مشترک بین دو کشور تحدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و روباط خوبی در این مدت داشته ایم؛ از سال قبل تا امروز و بعد از روی کارامدن دوت جدید ایران و البته پیشرفت در مذاکرات هسته ای محیط بیرونی ایران بهبود یافت و شاهد بودیم ایران پیشرفت زیادی از نظر مالی بدست آورده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر هتسند، توضیح داد: توافقات تلفنی روئسای جمهور دو کشور موجب توسعه روابط مالی بین ایران و چین شده است؛ طرف چینی برای نشست فعلی اهمیت بسیار زیادی را قائل است.

وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین افزود :حجم مبادلات تجاری در سال 2013 بین ایران و چین با رشد حدود 8 درصدی به 40 میلیارد دلار رسیده است. که البته در این مدت چین از ایران 21 میلیون و 440 هزار تن نفت خام وارد نموده است.

وی افزود: سرمایه گذاری غیرفاینانس چین به یک میلیارد و 60 میلیون دلار رسیده که این رقم بیانگر رشد 41.3 درصدی در سال 2013 می باشد همچنین از میزان تعهدات نفتی دو میلیارد و 180 میلیون دلار صورت گرفته و مابقی در حال اجرا می باشد.

وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین به رایزنی نهادهای نظارت بر بانک های ایران و چین اشاره و توضیح داد: به زودی درباره مسائل بانکی به توافقات مشترکی بین دو کشور خواهیم رسید.

وی با اشاره به پیشنهاد ایجاد نوار مالی جاده ابریشم گفت: این نوار می تواند ظرفیت خوبی برای ادامه سیاست های مالی بازار چین و ایران باشد و افزایش بهره وری را به دنبال خواهدداشت؛ این نوار مربوط به مسائل تجاری و مالی می باشد و ارتباطی با مسائل سیاسی و نظامی ندارد.

وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین تأکید کرد: ایران کشور مهمی در جاده ابریشم قدیمی است که می تواند در تأسیس نوار مالی جاده ابریشم نقش مهمی داشته باشد.

وی با اشاره به مشارکت شرکتهای چینی در پروژه راه آهن سریع السیر تهران- اصفهان اشاره نمود و گفت: شرکت های چینی آمادگی همکاری در پروژه های نفت و گازدارند که در این زمینه کمیته مشترکی تا قبل از خاتمه امسال تأسیس خواهد شد.

منبع: تسنیم

به "نوار مالی جاده ابریشم نیازمند همکاری ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوار مالی جاده ابریشم نیازمند همکاری ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید