شدت مصرف انرژی در ایران 5.7 برابر میانگین جهانی است

به گزارش وبلاگ موبایلستان، تهران (پانا) - عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران می گوید شدت مصرف انرژی در کشور 5.7 برابر میانگین جهانی است و این موضوع در کنار عقب ماندگی دانش و تکنولوژی در صنعت گاز و ضرورت سرمایه گذاری کلان برای فراوری گاز تامین گاز خانگی وصنایع را به معضل بدل نموده و از هم اکنون دغدغه هایی برای تامین گاز زمستان وجود دارد.

شدت مصرف انرژی در ایران 5.7 برابر میانگین جهانی است

رضا پدیدار، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با پانا اظهار کرد: بحث گاز در کشور یک فرآیند مالی است به این معنا که پتانسیلی مناسب در کشور وجود دارد و ایران دومین دارنده ذخایر گاز دنیا است. برای اینکه از این ذخایر به درستی استفاده گردد باید برنامه ریزی کلانی صورت گیرد تا متناسب با فراوری و مصرف برای صادرات سرمایه گذاری لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مدیریت سرمایه گذاری و فراوری گاز در کشور باید متناسب با مصرف کشور و احتیاج صادراتی باشد. ایران به کشوری با بالاترین سرانه مصرف انرژی معروف است و شدت مصرف انرژی در کشور به گونه ای است که بالاترین حجم مصرف مواد هیدروکربوری را دارا هستیم.

موضوع انرژی فرآیندی مالی و اجتماعی است نه سیاسی

در طراحی و مهندسی هنوز به واردات از خارج احتیاج هست و استقلال لازم به علت عقب ماندگی از نوآوری های موجود به دست نیامده است

پدیدار عنوان نمود: رسانه ها بیشتر به ترفندهای سیاسی و مدیریتی می پردازند در حالی که موضوع انرژی فرآیندی مالی و اجتماعی است بنابراین باید بیشتر بر این بحث متمرکز شد که با توجه به ذخایر مناسب گاز در کشور باید بر بحث سرمایه گذاری در این بخش متمرکز شد. برای بهره بردرای بیشتر در این بخش احتیاجمند دانش فنی و تجهیزات مناسب هست.

وی با بیان اینکه پیشرفت های مناسبی در بخش گاز به وجود آمده است، عنوان نمود: با وجود این پیشرفت ها هنوز در بخش هایی احتیاج به خارج از کشور وجود دارد. در طراحی ومهندسی هنوز به واردات از خارج احتیاج هست و استقلال لازم به علت عقب ماندگی از نوآوری های موجود به دست نیامده است.

از دانش و تکنولوژی فراوری گاز در دنیا عقب مانده ایم

وی با اشاره به تجهیزات لازم برای اکتشاف و بهره برداری از منابع گاز در کشور اعلام نمود: به علت رشد دانش و تکنولوژی اگر بخواهیم از تکنولوژی های عقب مانده استفاده کنیم باید سرمایه گذاری عظیمی را انجام دهیم و نکته دیگر اینکه اجرای طرح های توسعه ای باید با تفکر مدیریتی و برنامه ریزی کلان انجام گردد. برنامه ریزی های کلان به علت تحریم یک جانبه از سوی کشور موجب شد تا برنامه ریزی عملیاتی در کشور اجرایی نگردد و از سوی دیگر نیز مدیریت مصرف در کشور بهینه سازی نشده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه مردم در مصرف انرژی صرفه جویی نمی نمایند، اعلام نمود: مدیریت سرمایه گذاری و توسعه در کشور وجود ندارد و از سوی دیگر شدت مصرف انرژی در کشور 5.7 برابر میانگین دنیای است.این به معنای فاجعه است و رسانه ها باید در بحث ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "شدت مصرف انرژی در ایران 5.7 برابر میانگین جهانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدت مصرف انرژی در ایران 5.7 برابر میانگین جهانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید