خواص درمانی روغن زیتون

به گزارش وبلاگ موبایلستان، نمی توانید کسی را پیدا کنید که با تأثیر و اهمیت روغن زیتون مخالفتی داشته باشد. همراه ما باشید، در این مقاله می خواهیم از خواص روغن زیتون برای تان بگوییم که در تحقیقات علمی بسیاری به اثبات رسیده اند.

خواص درمانی روغن زیتون

سرشار از چربی های مفید تک اشباع نشده

روغن زیتون، روغنی طبیعی از میوه چرب درخت زیتون است. حدود 24 درصد از زیتون را اسیدهای اشباع شده، اسیدهای چرب امگا6 و اسیدهای چرب امگا 3 تشکیل می دهد اما 73 درصد از اسید چرب غالب در زیتون را چربی های تک -اشباع نشده می سازند که به آن اسید اولئیک گفته می گردد و بی نهایت مقوی و سالم است.اولئیک اسید به کاهش التهاب یاری می نماید و تأثیرات مثبتی روی ژن های مربوط به ایجاد سرطان دارد. چربی های تک-اشباع در روغن زیتون فوق خام در برابر گرمای زیاد نیز مقاوم هستند، درنتیجه برای پخت وپز گزینه بسیار خوبی به شمار می فرایند.

سرشار از آنتی اکسیدانیکی از خواص روغن زیتون این است که تأثیر فوق العاده ای در پیشگیری از بیماری های گوناگون دارد. روغن زیتون کاملا مقوی است. علاوه بر اسیدهای چرب مفید، دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین E و ویتامین K است. ضمن اینکه سرشار از آنتی اکسیدان های قوی نیز هست. این آنتی اکسیدان ها با التهاب می جنگند و از اکسیدشدن کلسترول در خون ممانعت می نمایند. هردوی این موارد در فرایند بیماری های قلبی به شدت مهم و حیاتی هستند.

ضدالتهاب قویالتهاب مزمن، محرک بسیاری از بیماری ها ازجمله سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، سندروم سوخت وساز، دیابت، آلزایمر، آرتروز و حتی چاقی مفرط است. روغن زیتون موجب کاهش التهاب می گردد. این ویژگی یکی از دلایل سودمندیِ این روغن است. علت خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون وجود آنتی اکسیدان هاست. از میان آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون، اولئوکانتال یکی از آنتی اکسیدان های مؤثری است که کارکردی شبیه به ایبوپروفن (نوعی داروی ضدالتهاب) دارد.

بعضی دانشمندان معتقدند اولئوکانتال موجود در 50 میلی لیتر (معادل3.4 قاشق غذاخوری) از روغن زیتون، تأثیری مشابه 10 درصدِ دُز ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد. مطالعات دیگر نیز نشان می دهد که اسید اولئیک، اسید چرب موجود در روغن زیتون به تنهایی قادر به کاهش سطوحی از نشانگرهای التهابی مهم مانند CRP (پروتئین واکنشی سی) است.

مطالعه ای نیز نشان داده است که آنتی اکسیدان های روغن زیتون می توانند ژن ها و پروتئین های محرک التهاب را مهار نمایند. خواص ضدالتهابی از مهم ترین خواص روغن زیتون به شمار می رود.

یاری به جلوگیری از سکته مغزیسکته مغزی ناشی از اختلال در گردش خون به مغز است که به علت لختگی یا خونریزی مغزی رخ می دهد. در ملل پیشرفته، سکته مغزی دومین عامل اصلی مرگ ومیر است و در رتبه دوم، درست پس از بیماری قلبی قرار گرفته است.

رابطه میان سکته مغزی و خواص روغن زیتون به طور گسترده ای مورد آنالیز و مطالعه قرار گرفته است. مطالعه ای عمیق و گسترده روی بیش از 841 هزار نفر، نشان داد که روغن زیتون تنها منبع چربی تک-اشباعی است که با کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی مرتبط است. این نتایج با تحقیق دیگری نیز به تأیید رسیده است. در این مطالعه که با حضور 140 هزار نفر شرکت نماینده انجام شد، محققان دریافتند افرادی که روغن زیتون مصرف می نمایند، به شکل قابل توجهی با کاهش خطر سکته مغزی روبه رو هستند.1

کاهش سطح کلسترول خونتحقیق انجام گرفته به وسیله موسسه سلامت عمومی دانشگاه هاروارد (Harvard School of Public Health) و دانشگاه های دیگر نشان می دهد که روغن زیتون بسیار خالص احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد.

کلسترول LDL، نوع بد کلسترول بوده و احتمال ابتلا به سکته قلبی و بیماری های قلبی و ریوی را افزایش می دهد. روغن زیتون بسیار خالص دارای 40 ماده شیمیایی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش تاثیر اکسیداسیون کلسترول LDL و هم چنین کاهش اندازه کلسترول HDL یاری می نماید.

کنترل دیابت نوع 2دکتر لوکاس شویینگ شَکِل و تیمش از موسسه آلمانی تغذیه (German Institute of Human Nutrition)، تحقیقی درباره تاثیرات روغن زیتون در درمان دیابت نوع 2 انجام دادند. این تحقیق نشان داد که استفاده از این روغن در برنامه غذایی روزانه، می تواند در جلوگیری و درمان دیابت نوع 2 موثر باشد.

جلوگیری از پیری زودرسروغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان بوده و سرعت فرایند طبیعی پیری بدن را کاهش می دهد. از این روغن در محصولات آرایشی و داروهای طبیعی گیاهی استفاده می گردد و درخشندگی طبیعی به پوست می بخشد.

جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرااستفاده از این روغن به علت خاصیت ملین آن، در جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا مفید است. بیشتر افرادی که در حال پاکسازی کیسه صفرا هستند از این روغن استفاده می نمایند.2

درمان افسردگیمطالعات نشان داد که ترکیبات موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به محافظت از سیستم عصبی یاری کند و می تواند برای درمان افسردگی و اضطراب مفید باشد.

کاهش خطر سرطانبعضی مطالعات نشان داده اند که مواد موجود در روغن زیتون ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان یاری کند ، اما همه یافته ها این موضوع را تأیید نمی نماید.

روغن زیتون حاوی موادی است که ممکن است به جلوگیری از سرطان روده بزرگ یاری کند.

بیماری آلزایمربعضی دانشمندان پیشنهاد کردند که مصرف روغن زیتون اضافی در رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از بیماری آلزایمر یاری کند. این ممکن است به علت تأثیر محافظتی آن بر رگ های خونی در مغز باشد.

مصرف روغن زیتون فوق العاده غنی از اولوکانتانال می تواند به کندی یا متوقف شدن پیشرفت آلزایمر یاری کند.

کبدآنالیز ها نشان داد که مولکول های موجود در روغن زیتون فوق العاده باکره ممکن است به جلوگیری یا ترمیم آسیب کبد یاری کند.

MUFA های روغن که عمدتا اسید اولئیک هستند و ترکیبات فنولیک آن به نظر می رسد به جلوگیری از التهاب ، استرس اکسیداتیو ، مقاومت به انسولین و سایر تغییراتی که می تواند منجر به آسیب کبدی گردد یاری می نماید.

تغذیه نوزادرشد نوزادانی که مادران آنها روغن زیتون مصرف می نمایند، از نظر قد و وزن و رفتارهای روان شناختی بهتر است. بعلاوه نوزاد برای جلوگیری از اکسیداسیون مواد در اثر ورود اکسیژن هوا، به ویتامین E احتیاج دارد. اگر چه اندازه این ویتامین در روغن زیتون زیاد نیست، ولی برای جلوگیری از اثرات اکسیداسیون کافی است.

روغن زخمویتامین ها و سایر آنتی اکسیدان های موجود در روغن زیتون ممکن است با یاری به سلول های پوستی در بازسازی ، زخم ها را محو نمایند.

به سادگی روغن محلول را در زخم ها ماساژ دهید یا آن را با فشار آب لیمو مخلوط کنید تا مناطقی از فشار خون بالا که در آن پوست تیره شده است به علت جای زخم درمان گردد.

روغن زیتون بعلاوه ممکن است برای جلوگیری یا درمان علائم کشش استفاده گردد، اگرچه مطالعاتی در خصوص اثربخشی آن نتایج متفاوتی یافته است.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.zoomlife.ir

3.www.beytoote.com

منبع: راسخون

به "خواص درمانی روغن زیتون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص درمانی روغن زیتون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید