بی توجهی به یک راه چاره مهم در بودجه مدیریت خشکسالی

به گزارش وبلاگ موبایلستان، خشکسالی، سیل و فرونشست زمین جزو چالش های عظیم زیست محیطی کشور هستند که همیشه عملیات آبخیزداری به اسم یکی از مهم ترین راه چاره مقابله با آن ها مطرح بوده است. با این حال مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها از نادیده گرفتن سهم بخش آبخیزداری در اعتبارات ویژه مدیریت خشکسالی انتقاد و بر ضرورت افزایش اعتبارات این بخش تاکید نمود.

بی توجهی به یک راه چاره مهم در بودجه مدیریت خشکسالی

ابوالقاسم حسین پور در گفت و گو با وبلاگ موبایلستان با تاکید بر اهمیت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در جهت مدیریت مخاطرات طبیعی از جمله خشکسالی، سیل و فرونشست زمین اظهار کرد: فعالیت های آبخوانداری و آبخیزداری جزو راهکارهای موثر، زیربنایی و حیاتی در زمینه پیشگیری از پیغامدها و خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و به آن پرداخته گردد.

مدیریت خشکسالی از جهت توسعه آبخیزداری و آبخوانداری می گذرد

وی در ادامه با اشاره به حاکمیت خشکسالی در کشور گفت: مدیریت خشکسالی در اقلیم کشور ما از جهت توسعه آبخیزداری و آبخوانداری می گذرد و بدون توجه به این زیرساخت ها و بهره برداری بهینه از نزولات جوی نمی توان به شکل مطلوبی بر تبعات خشکسالی فایق آییم. طرح های آبخیزداری که در منطقه ها مختلف کشور اجرایی شده نشان می دهد که آبخیزداری و آبخوانداری یکی از راه های موثری است که می توان به یاری آن در دوران ترسالی بارش های مازاد را ذخیره کرد و در زمان حاکمیت خشکسالی با راهنمایی بهینه و بهره وری از حداقل بارش تبعات خشکسالی را به حداقل رساند. با تقویت منابع آبی قنوات و چاه ها در استان های خشک در شرایط خشکسالی توانسته ایم به یاری زیرساخت های آبخیزداری و آبخوانداری بحران خشکسالی را با حداقل خسارات سپری کنیم.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها اضافه نمود: در سال 1400 برنامه های متعددی را در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور تعریف و عملیات اجرایی بخشی از آن ها را از محل منابع درآمدهای عمومی در سطح استان ها شروع نموده ایم اما با توجه به گستره وسیع آبخیزهای کشور و مسائل ناشی از خشکسالی که سال جاری تقریبا تمامی منطقه ها کشور را درگیر نموده، عملیات آبخیزداری احتیاجمند اعتبارات بیشتر و تقویت منابع ویژه در این خصوص است تا بتوانیم به شکل موثرتر و گسترده تری این فعالیت را ادامه دهیم.

سهمی برای آبخیزداری در اعتبارات مدیریت خشکسالی در نظر گرفته نشد

حسین پور با اشاره به تخصیص اعتبار ویژه برای مدیریت خشکسالی و برطرف مسائل کشاورزان در روزهای انتهای دولت دوازدهم اظهارکرد: اعتبار 1500 میلیارد تومانی برای مقابله با خشکسالی به دستگاه هایی از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده شد اما متاسفانه سهمی برای آبخیزداری از محل این اعتبارات پیش بینی و تا به امروز اختصاص داده نشده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها تاکید نمود: ضرورت دارد که در دولت سیزدهم تصمیم گیران و برنامه ریزان چنانچه اعتباری ویژه خشکسالی در نظر گرفته گردد، با توجه به اهمیت و ضرورت فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری در جهت مدیریت خشکسالی اعتبارات لازم را به این بخش راهنمایی نمایند تا بتوانیم اقدامات لازم و موثری را برای تحقق خواست مردم و تعدیل و کاهش خسارات و پیغامدهای خشکسالی در سطح کشور انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر منابع و اعتبارات ما اجازه دهد، قصد داریم سالانه پنج درصد قنوات کشور را تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرار دهیم بعلاوه طرح های متعدد آماده اجرا از جمله طرح آبخوانداری و پخش سیلاب بر عرصه آبخوان ها در راستای تقویت منابع آبی چاه های کشاورزی در سال رونق فراوری و پشتیبانی فراوری و طرح های مطالعه شده در حوزه های آبخیز سطح کشور را اجرایی کنیم. این طرح ها می توانند در شرایط خشکسالی و کم آبی حاکم بر کشور به یاری پایداری فراوری کشاورزی و پایداری سکونت گاه های روستایی و منطقه ها عشایری آیند و به حفظ تعادل و توازن عرصه های طبیعی و زیست بوم ها یاری نمایند.

حسین پور اضافه نمود: باید از سمت مدیریت بحران و جبران خسارت در کشور به سوی سرمایه گذاری در جهت کاهش خطر و مدیریت ریسک حرکت کنیم. عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است. چنانچه منابع اقتصادی محقق گردد سال جاری در بیش از دو میلیون هکتار از سطح حوزه های آبخیز کشور فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری انجام می گردد.

مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در 20 درصد حوزه های آبخیز کشور

وی با بیان اینکه تزریق اعتبارات به بخش آبخیزداری از صندوق توسعه ملی طی سه سال گذشته باعث تسریع در اجرای فعالیت های آبخیزداری در کشور شده است، گفت: با این حال عقب ماندگی هایی که از برنامه های توسعه در دهه های گذشته انباشته شده و همین طور سطح وسیع عرصه های آبخیز کشور یعنی 125 میلیون هکتار- که احتیاجمند اجرای عملیات آبخیزداری است - باعث کند شدن سرعت اجرای این عملیات در منطقه ها مختلف کشور شده است.

به گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل ها، براساس آمار رسمی موجود تا به امروز مطالعه و اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در حدود 30 میلیون هکتار یعنی 20 درصد از حوزه های آبخیز کشور و در استان های مختلف با نسبت های متفاوتی اجرا شده است. باید کوشش گردد تا 100 درصد حوزه های آبخیز کشور در یک فرایند زمانی میان مدت تحت پوشش طرح های آبخیزداری و آبخوانداری قرار گیرند تا این اقدامات هم در راستای حفظ منابع آب و خاک، پایداری منابع آب در شرایط کم آبی و حفظ فراوری و هم در راستای پیشگیری از خسارات مخاطرات طبیعی از جمله خشکسالی، سیل و فرونشست زمین مثمر ثمر واقع گردد.

حسین پور در انتها ضمن اشاره به اینکه عملیات آبخیزداری و آبخوانداری بنا بر شرایط اقلیمی و جوی منطقه ها مختلف به ویژه در منطقه ها مرتفع و سردسیر بالادست در فصول سرد و برفگیر با محدودیت های اجرایی روبرو می شوند، بر ضرورت تامین به موقع اعتبارات در این حوزه تاکید نمود و گفت: اگر اعتبارات در حوزه آبخیزداری به موقع اختصاص یابد می توان از تمامی روزهای سال استفاده کرد و اقدامات مورد احتیاج را در منطقه ها مختلف کشور انجام داد.

انتهای پیغام

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بی توجهی به یک راه چاره مهم در بودجه مدیریت خشکسالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به یک راه چاره مهم در بودجه مدیریت خشکسالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید