صداوسیما هم ناقض حق انتشار و هم مصرف کننده موسیقی است

به گزارش وبلاگ موبایلستان، تهران (پانا) - در ششمین لایو آهنگ با موضوع حق نشر در موسیقی درباره چالش های پیش روی این هنر برای حفظ حقوق مولفان و اهمیت حمایت اهالی موسیقی از یکدیگر گفت و گو شد.

صداوسیما هم ناقض حق انتشار و هم مصرف کننده موسیقی است

به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، ششمین نوبت از برنامه آهنگ با موضوع حق نشر در موسیقی با حضور اشکان کمانگری خواننده و نیما جوان ناشر و پخش نماینده و سما بابایی مجری کارشناس موسیقی در لایو اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.

کمانگری: حمایت از موسیقی را از خود آغاز کنیم

اشکان کمانگری در ابتدای این لایو درباره کارکرد موسیقی در صداوسیما که از نمایش ساز هم امتناع می نماید، بیان نمود: شاید اگر از 60 درصد برنامه های تلویزیونی موسیقی را حذف کنیم عملا بخش عمده ای از آن آسیب می بیند. قبل از هر اقدامی برای بهبود شرایط موسیقی باید کار فرهنگی صورت بگیرد. جوانان شاعر، شاعرانگی را در وهله اول به اسم شغل خود بپذیرند. بعلاوه نوازندگان، موسیقی را به اسم حرفه خود بشناسند. مخاطبان هم در رسیدن به این هدف سهم مهمی دارند. برای مثال اگر من یک آلبوم یا یک قطعه موسیقی را هدیه می گیرم، بدانم و مطمئن شوم که حق مولف آن پرداخت شده است. می توان برای استفاده های غیرقانونی هم جریمه در نظر گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مخاطبان موسیقی معمولا حاضر نیستند هزینه زیادی را برای خرید فراوریات این هنر پرداخت نمایند، اسم کرد: حضور و فعالیت بسیاری از هنرمندان خوب و تحصیل نموده مان در فضای مجازی به ویژه در ایام کرونا باعث شده است تا آن ها موسیقی خود را رایگان عرضه نمایند. اگرچه این فضا کارکرد تبلیغاتی و معرفی محصول دارد، اما نباید با ویترین شهر کتاب که قرار است محصولی در آن عرضه گردد یا صحنه ای برای اجرای کنسرت اشتباه گرفته گردد. ما باید ابتدا از خودمان آغاز کنیم و آلبوم موسیقی همکارانمان را خریداری کنیم. متاسفانه آمارهای انتشار و خرید آلبوم ها بسیار پایین است. معمولا هزار نسخه از اثر منتشر و بخشی از همین تعداد هم هدیه داده می گردد. جامعه موسیقی باید حمایت از این هنر را از خود آغاز کند و اگر هم قرار نیست هزینه ای برای بهره بردن از موسیقی هنرمند پرداخت گردد، از مولف آن برای پخش موسیقی اش دست کم اجازه گرفته گردد.

این خواننده اضافه نمود: هنرمندان می توانند در یک کار جمعی و فرهیخته توجه مخاطبان خود را به یک جریان جلب نمایند. حیف است از فرصت فضای مجازی برای نزدیک تر شدن به یکدیگر و حمایت از موسیقی استفاده نکنیم. ارتباط اهالی موسیقی با یکدیگر می تواند زمینه ساز اتفاقات موثری باشد. حمایتی که اهالی تئاتر و سینما از یکدیگر دارند، باید در موسیقی هم وجود داشته باشد. تماشای کنسرت ها باید در برنامه های اهالی موسیقی باشد. در حالی که معمولا خوانندگان به تماشای کنسرت های یکدیگر نمی فرایند. باید بدانیم که در حوزه موسیقی قرار است در یک بازه زمانی یک ساله چه تعداد برنامه داشته باشیم و آلبوم منتشر کنیم و برای فروش تک تک بلیت کنسرت ها و آلبوم ها برنامه ریزی کنیم.

آرش کمانگری در خاتمه به انتشار آلبوم مرا آواز دادی در همکاری با محمدجواد ضرابیان در آینده ای نزدیک اطلاع داد.

جوان: حلقه تبلیغ و پروموت موسیقی در ایران درست نیست

نیما جوان ناشر و پخش نماینده موسیقی مهمان دیگر لایو حق نشر در حوزه موسیقی بود. وی در پاسخ به این که وقتی صداوسیما خود ناقض حق حق نشر موسیقی و در عین حال مصرف نماینده آن است، چطور می توان به یک نتیجه معین رسید، بیان نمود: با این که امر فرهنگسازی مهم است اما به نظرم تا زمانی که قانونی در کار نباشد، نمی توان هدفی را پیش برد. البته قانون حمایت از مصنفین و مولفین وجود دارد، اما مشکل در عدم رعایت قانون است.

وی اضافه نمود: علیرغم کوشش های خانه موسیقی برای حل چالش با صداوسیما، این سازمان هنوز حاضر به مذاکر نشده است. ایران به راحتی نمی تواند به قانون حق نشر بین المللی بپیوندد. زیرا در کشور ما سانسور وجود دارد و یکی از قوانین کنوانسیون برن منع سانسور است اما در داخل کشور شاید بتوان این مساله را عملیاتی کرد. از آقای رییسی به اسم رییس جمهور نو که شعارشان بر عدالت متکی است، باید مطالبه کرد. متاسفانه حقوق معنوی و مادی هنرمندان موسیقی رعایت نمی گردد.

جوان رعایت قانون حق نشر را در حل بخشی از مسائل معیشتی و مالی هنرمندان موسیقی موثر دانست و گفت: اگر در مدینه فاضله ای قرار داشتیم که قانون کپی رایت در آن رعایت می شد، شاید مسائل معیشتی هم برای بسیاری از اهالی موسیقی وجود نداشت. متاسفانه شرکت هایی نظیر هرمس که در دوره ای توانستند بر نشر و عرضه موسیقی تاثیرگذار باشند، در حال حاضر فراوریات چندانی ندارند و شاید دو سال یکبار یک محصول را پروموت نمایند. ما هم مدت هاست نتوانسته ایم که قرارداد پخش ببندیم.

وقتی توان فراوری نداشته باشیم و نتوانیم در استودیوها فعالیت کنیم به ویژه در دوران کرونا که عملا کنسرت ها لغو شد و مردم دچار بحران های مالی شدند، اولین کالاها، محصولات فرهنگی بودند که از سبد مصرف مردم کنار رفتند. در این شرایط هنرمندان و مخاطبان همگی مایوس می شوند. متاسفانه نسخه آلبومی انتشار موسیقی در حال فراموشی است که خوانندگان به انتشار تک قطعات روی آورده اند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جهان هم نسخه فیزیکی آلبوم ها در حال حذف است و چه محصولی جایگزین آن می گردد، بیان نمود: انتشار آلبوم ها در جهان کمرنگ شده است اما هرگز حذف نخواهد شد. بعلاوه حلقه تبلیغ و پروموت موسیقی هم به درستی در ایران اتفاق نمی افتد. ما سال گذشته با شیوع کرونا سامانه فروشی به نام لورکا استور راه اندازی کردیم که افراد در همه نقاط کشور می توانستند اثر مورد نظر خود را سفارش داده و با پست تحویل بگیرند. دیدیم که در شهرستان ها از این سایت بسیار استقبال شد.

مدیر شرکت پخش جوان در خاتمه گفت: در شرایطی که اوضاع مالی مردم خوب نیست، نمی توانیم از آن ها انتشار داشته باشیم به خرید محصولات فرهنگی بپردازند اما از دولت این انتظار می رود و محصولات موسیقی می تواند به اسم هدایای فرهنگی برای برگزاری رویدادها و جشن های سازمانی و دولتی خریداری شده و به این طریق از هنر موسیقی حمایت گردد. طرح برگزاری نمایشگاه موسیقی نظیر نمایشگاه کتاب قرار بود اجرایی گردد که نمی دانم به چه دلیلی جلویش گرفته شد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "صداوسیما هم ناقض حق انتشار و هم مصرف کننده موسیقی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداوسیما هم ناقض حق انتشار و هم مصرف کننده موسیقی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید