رشته های هنر کمترین اندازه اشتغال را به خود اختصاص داده اند

به گزارش وبلاگ موبایلستان، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: در سال 1399 بیشترین اندازه اشتغال در حوزه های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بوده و کمترین آن مربوط به رشته های گروه هنر است.

رشته های هنر کمترین اندازه اشتغال را به خود اختصاص داده اند

محمد سعید سیف، مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت وگو با خبرنگار، اظهار کرد: طی سال های اخیر، موضـو ع اشتغال در کشـور یـک موضـو ع محـوری و حائـز اهمیـت بـوده و بر این اساس اقدامات شایسته ای از سوی وزارت عتف صورت پذیرفته است که طرح پایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله این اقدامات است.

او اضافه نمود: مسلما وضع موجـود می تواند ابزار مناسبی بـرای تصمیم گیری هـا در ایـن حـوزه باشـد. با توجه به آنکه یکی از سیاست های مهـم آمـوزش عالـی بـر طبـق اسـناد باالادسـتی بهبـود توانمندی های دانش آموختگان و افزایش اشتغال اسـت، بـر همین اسـاس برنامه ریـزی مناسـب در ایـن حـوزه از اهمیـت بسیار زیـادی برخـوردار است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم اضافه نمود: بر همین اساس دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی به اسم متولیان اصلی آموزش عالی کشور از سال 1397 در رصد اشتغال دانش آموختگان فعال شده اند تا بتوانند با جمع آوری اطلاعات تصمیم گیری ها و برنامه ریزی مناسبی را در حوزه مدیریت برنامه ریزی درسی و اندازه جذب دانشجو بر اساس رشته های مختلف تحصیلی مورد احتیاج بازار کار و در جهت افزایش اشتغال داشته باشند. همجنین بر این اساس، جامعه دانش آموختگان هر دانشگاه می تواند علاوه بر یاری در اجرای مسئولیت های اجتماعی دانشگاه ها مرجع مناسبی برای ارزیابی و آسیب شناسی فرایند ها و برنامه های موجود باشند.

سیف توضیح داد: با توجه به نتایج پایش اشتغال دانش آموختگان در سال 1399 شاهد افزایش قابل توجهی در اندازه اشتغال دانش آموختگان به خصوص در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم. به گونه ای که اندازه اشتغال دانش آموختگان در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد از 63.67 درصد در سال 1398 به 65/21 درصد در سال 1399 افزایش داشته و این افزایش را در دانش آموختگان مقطع دکتری از 81/59 درصد در سال 1398 به 83/63 درصد در سال 1399 شاهد هستیم.

او ادامه داد: در سال 1399 بیشترین اندازه اشتغال مربوط به رشته های فنی و مهندسی، علوم انسانی و علوم پایه بوده است و کمترین اندازه اشتغال هم مربوط به رشته های گروه هنر است. بعلاوه رشته های مهندسی برق، عمران، کامپیوتر در گروه فنی و مهندسی و رشته حسابداری در گروه علوم انسانی دارای بیشترین اندازه اشتغال هستند.

سیف اضافه نمود: بر اساس آنالیز کلی اندازه اشتغال منطقه ها یک، نه و چهار پژوهش و فناوری بیشترین حجم درصد اشتغال را به خود اختصاص داده اند و بعلاوه رشد قابل ملاحظه ای را هم در منطقه پنج (دانشگاه های کردستان، کرمانشاه و ...) شاهد بوده ایم که آنالیز علل و عوامل افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاه های این منطقه می تواند الگوی مناسبی برای سایر دانشگاه ها هم باشد.

او ادامه داد: با توجـه بـه توسعه کمی دانش آموختگان و تخصص های مختلف مورد نیـاز جامعه، آنالیز مستمر شرایط اشتغال دانش آموختگان گامی اساسی در جهت افزایش اشتغال است. مسلما اندازه اشتغال دانش آموختگان دانشگاه ها تابع عوامل و شـرایط مختلفی اسـت کـه همکاری تمامی سازمان ها و مراکز ذی ربط را احتیاج دارد. بر این اساس انجام این طرح بستر سازی مناسبی را در جهت نهادینه کردن فرهنگ اشتغال افزایی در دانشگاه ها، متناسب با رشته های تحصیلی و توجه به احتیاج های دانش آموختگان و احتیاجهای بازار کار را در پی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رشته های هنر کمترین اندازه اشتغال را به خود اختصاص داده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته های هنر کمترین اندازه اشتغال را به خود اختصاص داده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید