خبرنگاران کرونا 30 تا 40 هزار شغل را از کرمانشاه گرفت

به گزارش وبلاگ موبایلستان، کرمانشاه- خبرنگاران- معاون هماهنگی امور مالی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در سال گذشته شیوع کرونا 30 تا 40 هزار شغل را در استان از بین برد، گفت: بیشترین ضربه کرونا به بخش خدمات بوده چون سهم این بخش در اقتصاد استان 10 درصد از میانگین کشور بیشتر است.

خبرنگاران کرونا 30 تا 40 هزار شغل را از کرمانشاه گرفت

راهنمایی حاتمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ موبایلستان با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 60 درصد اقتصاد استان مربوط به خدمات است در حالی که این رقم در میانگین کشور 50 درصد است، اضافه نمود: به این دلیل کرمانشاه خسارت بیشتری از شیوع کرونا متحمل شده است.

او اظهار کرد: دلیل بالا بودن سهم بخش خدمات در اشتغال و اقتصاد استان، قرار داشتن کرمانشاه بر سر چهار راه اقتصاد منطقه، داشتن چندین مرز رسمی و بازارچه، تردد و رفت و آمد گسترده، داشتن بازرگانی و مرکزیت غرب کشور و صنعت گردشگری است و از آنجایی که بیشترین ضربه کرونا به کسب و کارهای خدماتی بوده، استان ما در سال 99 ضرر مالی هنگفتی متحمل شده است.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری کرمانشاه گفت: شیوع کرونا، در سال گذشته 30 تا 40 هزار شغل را در استان از بین برد و برنامه های مدیریت استان برای کاهش نرخ بیکاری را دچار مشکل کرد.

او گفت: در سال 99 حدود 15 هزار نیروی بیکار شده برای دریافت بیمه بیکاری ثبت نام کردند که همین عدد معادل 2 تا سه درصد نرخ بیکاری است.

به گفته حاتمی، حدود هشت هزار نفر از این 15 هزار متقاضی، بیمه بیکاری دریافت کردند.

او با بیان اینکه با وجود خسارت های کرونا، نرخ بیکاری استان در سال گذشته حدود یک درصد کاهش می یابد، گفت: البته اگر پیامدهای نامطلوب کرونا نبود، شرایط اشتغال و نرخ بیکاری استان متفاوت بود و ما حتی از سند اشتغال استان جلوتر بودیم.

به گزارش وبلاگ موبایلستان، طبق سند جامع اشتغال استان کرمانشاه، نرخ بیکاری استان در سال 98 باید سه درصد، در سال 99، 2.5 درصد و در سال 1400 هم 2.5 درصد کاهش پیدا کند تا به میانگین کشوری برسد. در سال 98 با تحقق سند جامع اشتغال، سه درصد از بیکاری کرمانشاه کاسته شد و نرخ بیکاری آن پس از پنج سال دوباره به 15.7 کاهش یافت.

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان 99 که به تازگی منتشر شده، استان کردستان با نرخ بیکاری 18.8درصد، کرمانشاه با 18 و آذربایجان غربی با 14.7درصد، سه استان بیکار کشور هستند.

این در حالی است که نرخ بیکاری میانگین کشوری به 9.7 درصد رسیده که نسبت به زمستان سال گذشته 9 دهم درصد کمتر شده است.

استان 2 میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های عظیم و متعدد مالی و درآمدزایی است؛ از وجود 600 هزار جوان 15 تا 29 ساله و بیش از 900 هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و 2 گمرک رسمی در مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود 25 هزار کیلومتر مربع، 1.5 درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل 14 شهرستان، 31 بخش، 32 شهر، 86 دهستان است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا 30 تا 40 هزار شغل را از کرمانشاه گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا 30 تا 40 هزار شغل را از کرمانشاه گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید