کردکوی و برندسازی شهری برای توسعه گردشگری

به گزارش وبلاگ موبایلستان، در تعریف اصطلاح برندسازی شهری (City Branding) آمده است، فرآیند برندسازی یک شهر یا مکان است که برندسازی جغرافیایی و برندسازی مکانی هم نامیده می گردد. شهرها در سرتاسر جهان مانند هر کالای مصرفی دیگری می توانند برای خودشان برندسازی نمایند، تا به این صورت به عنوان برند شهری و مکانی قدرتمند در بازار شناخته شوند و با دیگر شهرها و مکان ها رقابت نمایند.

کردکوی و برندسازی شهری برای توسعه گردشگری

امروز که بازدیدنمایندگان و گردشگران به هرجایی از دنیا سفر می نمایند، برخورداری از ویژگی های منحصربه فرد برای شهرها می تواند توجه بازدیدنمایندگان را به خود جلب کند. شهرها در دوره کنونی با یکدیگر رقابت می نمایند تا به توسعه پایدار دست یابند و برای شهروندان خود زندگی با سطح کیفی بالا مانند فرصت های مالی و شرایط محیط زیستی خوب، فراهم نمایند.

ایده اصلی برندسازی جغرافیایی آن است که تصویری از شهرها و مکان ها در ذهن مخاطبان ایجاد کند تا شهرها از مکانی معمول برای بازدیدنمایندگان به مقاصدی تبدیل شوند که مسافران و گردشگران در پی بازدید از آن ها باشند. برندسازی جزو یکی از مؤثرترین و مهم ترین فعالیت های بازاریابی به حساب می آید که تأثیر به سزایی در موفقیت برند، محصول و خدمات دارد.

اما ایجاد برند شهری چندان هم کار آسانی نیست به ویژه برای شهرهایی که دارای رقبای جدی و پر سابقه ای در حوزه معرفی خودشان هستند. از آن جمله، شهر کردکوی است که هرچند در راستا جاده بین المللی تهران به مشهد واقع شده است اما از سوی غرب، شهرهای استان مازندران و شهر بندر گز در استان گلستان می توانند مسافران و گردشگران را جلب و جذب نمایند و از سوی شرق نیز شهرهای استان های خراسان شمالی و گلستان سر راه آن قرار دارند. بنابراین کردکوی از این جهت شانس چندانی برای جذب مسافران و گردشگران عبوری ندارد.

اما اگر مسئولان ارشد شهری و شهرستانی کردکوی به برندسازی شهری در این شهر فکر نمایند می توانند در برنامه ریزی مسافران و گردشگران برای مسافرتشان شریک باشند و هم از مواهب مسافران عبوری بهره ببرند، اما نباید کار را سخت و پرهزینه تلقی کرد. گاهی برند سازی (حداقل به مثابه معروف بودن) می تواند با یک حرکت کم هزینه و حتی بی هزینه انجام گردد؛ مانند کاری که شهر فاروج در استان خراسان شمالی انجام داد و حالا به عنوان شهر آجیلی زبان زد است. با این ابتکار هم شهرداری از عوارض بهر ه مند شده و هم میزان اشتغال زایی در سطح شهر افزایش یافته است.

برای نمونه، در ورودی شرقی شهر کردکوی؛ مسجد امام خمینی (ره) واقع شده است که با اندکی تدبیر می تواند خدمات زیادی را به مسافران و رانندگان عبوری ارائه کند، و یا به علت وجود سایت دنیا نما (بخشی از اثر ثبت دنیای جنگل های هیرکانی)، شهرداری می تواند در طراحی و ساخت مبلمان شهری و از صاحبان حرف و مشاغل سطح شهر بخواهد در ساخت و یا بازسازی واحد کسب وکار خود از عنصر چوب و یا چوب نما استفاده نمایند و بدین ترتیب برند شهر چوبی Wooden City را ایجاد کرد. این ها فقط چند نمونه ساده بود. می توان شهر کردکوی را به یکی از شهرهای نوظهور گردشگری ایران تبدیل کرد.

منبع: گردشبان

به "کردکوی و برندسازی شهری برای توسعه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کردکوی و برندسازی شهری برای توسعه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید