نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی ها تا پایه دوازدهمی ها

به گزارش وبلاگ موبایلستان، علیرضا کمره ای در پاسخ به اینکه چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط عید کمرنگ شد و رفته رفته جای خود را به آموزش های مجازی داد؟ گفت: هفته اول اسفند تعطیلات طولانی شروع شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای فرایند طولانی از تعطیلات آماده کنیم. اصولی را درنظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه کردیم.

نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی ها تا پایه دوازدهمی ها

به گزارش ایسنا، وی اضافه نمود: اولین اصل عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود. اصل دوم مهیا بودن امکانات بود. فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و تجربه تعطیلی فراگیر نداشتیم. اصل سوم رعایت پروتکل های وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت اولی تر از آموزش است. اصل چهارم نیز انعطاف پذیری در برنامه بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامه ریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا خاتمه زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگ تر هم خواهد شد با 12 برنامه آغاز کردیم و اکنون 28 برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش می گردد. درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش هم طراحی های گسترده تری خواهیم داشت.

کمره ای افزود: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشته ها به وسیله تلویزیون تهیه و پخش شده است. 93 تا 97 درصد پوشش آنتنی وجود دارد، اما برآوردی از اینکه کدام دانش آموزان پای آموزش های تلویزیونی نشسته، نداریم. هرچند طبق ارزیابی های ما مسجل شده که حدود 70 درصد بچه ها پای تلویزیون نشسته اند و آموزش ها را دنبال نموده اند و بیش از 9 میلیون بار دانلود به وسیله تلوبیون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانه های معین نظارت پذیر همین نقیصه آموزش های تلویزیونی بود که نمی توانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزش های تلویزیونی داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود. بعضی مناطق هم اصلا دسترسی نداشتند و درسنامه هایی ارسال شد و راهبران آموزشی به صورت حضوری آموزش را ادامه دادند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: آماری نداریم.

کمره ای در واکنش به این گفته دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مبنی بر اینکه اخیرا وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم گفت: تاکید وزیر آموزش و پرورش استمرار آموزش تا خاتمه محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی. آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شده و آموزش برای معلم مسجل شده و دانش آموز در معرض یادگیری قرار گرفته است انجام می گردد. هنوز در حین آموزش هستیم. باید از یک کف دروس ارائه شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم.

امتحان نهایی دوازدهمی ها، قطعا حضوری است

وی ادامه داد: در پایه دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمون ها مطرح شده بود که رفع شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود. درباره حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق نموده ایم.

سناریوی ارزشیابی خاتمهی از دبیرستانی ها

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود:، اما درباره سایر پایه های دوره متوسطه ما این سناریو را مدنظر داریم که، چون آموزش های ارائه شده توسط معلمان در دوره تعطیلات هم حائز اهمیت است 80 درصد محتوای درسی، 20 نمره ارزیابی دانش آموز را به خود اختصاص دهد و آموزش های ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری 4 نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آن ها باشد که یک پنجم خاتمهی کتاب را مطالعه نموده اند.

کمره ای درباره اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان و سایر سوالات مطرح شده از سوی دکتر زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش گفت: دغدغه های اقتصادی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزه های کارشناسی مربوطه بحث گردد؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبده ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود نموده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا 15 سال تضمین نموده که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد، اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش آنالیز گردد.

وی اضافه نمود: این پلتفرم در یک زمان 15 روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشده ایم. اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچه ها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیغام رسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفته ایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعایت شده است. دلیل عدم حضور پیغام رسان های داخلی این بوده که آن ها در زمان امضای قرارداد، ضعیف پای کار آمدند و مشارکتشان در نیمه راه قطع شد.

وی در پاسخ به اینکه بیش از 27.5 میلیون دانلود آموزش های تلویزیونی از تلوبیون و سروش صورت گرفته است، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی کوشش نمیگردد؟ گفت: از رسانه ها به عنوان مکمل استفاده می کنیم و هرنوع رسانه ای حکم رسانه مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود، اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود، اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است.

کمره ای ادامه داد: 11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشان دهنده این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. درباره مدارس ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه می نماید و در مقدمات کار است.

چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات دانش آموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم) گفت: از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روش های ارزیابی برای خاتمه خوب، متمرکز شدیم. ارزشیابی در شش پایه اول دوره ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایه ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایه نهم نیز به جهت تاثیر در راهنمایی تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار می شد، اما سال جاری هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمی دانیم.

وی ادامه داد:، اما برای ارزشیابی ها، ابتدا باید دید دانش آموزان فضای آموزش حضوری را تجربه می نمایند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابی های ما مشابه روش های سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم درباره آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم می گیرند و آموزش را خاتمه می دهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نگردد.

تعمیم ارزشیابی کیفی به دبیرستان

کمره ای اضافه نمود: البته ترجیح ما آزمون های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است، اما اگر نشد؛ چاره ای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموخته های دانش آموزان به میزان حجم تدریس شده با روش های چهارگانه مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانش آموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دوره ابتدایی انجام می گردد و حالا به پایه های بالاتر تعمیم پیدا می نماید.

آزمون اینترنتی هماهنگ نداریم

وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر؟ گفت: خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد، ولی معلم ها دارند آزمون ها و ارزشیابی ها را انجام و تکالیف را از سوی دانش آموزان دریافت می نمایند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام می گردد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره پایه دوازدهم بار دیگر گفت: امتحانات پایه دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزش های ارائه شده دوره کرونا هم ترتیب اثر داده گردد. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رقیه سرقینی، معلم فداکار ابتدایی از اهر که اقدام به خرید تلویزیون برای دانش آموز خود به منظور تماشای آموزش های تلویزیونی و بهره مندی از این تدریس ها نموده در برنامه تلویزیونی پرسشگر در این باره شرح داد و گفت: این دانش آموز، چون امکانات فضای مجازی را نداشتند هفته ای سه بار به منزلش می رفتم و دیدم آنطور که آموزش باید پیش برود، پیش نمی رود. تلویزیونی تهیه کردم و در اختیار خانواده گذاشتم که برای تماشای آموزش ها راحت باشند. هفته ای دو بار هم جهت ارزیابی و پیگیری درس شاگردم به منزلشان می روم.

وی اضافه نمود: به کادر درمانی کشور خسته نباشید می گویم و به دانش آموزان توصیه می کنم نگران نباشند، کرونا را شکست خواهیم داد و آن ها دوباره با سلامتی کنار همکلاسی های خود در مدرسه حضور خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه باید میان نحوه برگزاری امتحانات دوره متوسطه اول با متوسطه دوم به جهت اثرگذاری در سوابق تحصیلی کنکور تفاوت قائل شد گفت: پیشنهاد ما این است که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار گردد و بعد از آن، در فاصله 20 روزه ای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار گردد.

زاهدی در پاسخ به اینکه آیا آموزش های تلویزیونی به عدالت نزدیک تر است یا آموزش های مجازی؟ گفت: تلویزیون هم بخشی از آموزش مجازی است به این معنا که غیرحضوری است. تلویزیون و فضای مجازی یا اینترنتی هر دو مکمل و لازم هستند و امید است هم افزایی خوبی را داشته باشند.

وی اضافه نمود: ضروری است آموزش و پرورش وارد فضای اینترنتی شده و سامانه ای را تعریف و از آن بهره مند گردد. کشور در دراز مدت احتیاج به این سامانه دارد. البته این به معنای غیرحضوری شدن همه آموزش ها نیست. بلکه یک ضرورت است که باید به سمت آن حرکت کنیم.

زاهدی با بیان اینکه آموزش به وسیله تلویزیون در این شرایط سهل الوصول تر و راحت تر است گفت:، اما آموزش اینترنتی مسائل متعددی دارد؛ نخست آنکه باید مباحث فنی آن دیده گردد. زیرساخت ها فراهم باشد. امنیت شبکه مسئله بعدی است و اگر درست کار نکنیم آن سامانه تبدیل به ضد خودش می گردد. در کنار این ها باید به این سوال ها پاسخ داد که آیا آموزش لازم برای بهره گیری مناسب به معلم و دانش آموز داده شده است یا خیر و آیا خانواده ها آمادگی استفاده دارند؟ آیا اینترنت پرسرعت وجود دارد؟ آیا تلفن هوشمند و کامپیوتر در اختیار دارند؟ بعید است بتوان در کوتاه مدت همه این امکانات را فراهم کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش و آموزش عالی باید به سمت آموزش سکویی و پلتفرمیک حرکت نمایند که یک احتیاج جدی است و مدت هاست در جهان آغاز شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا آماری دارید که چند دانش آموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟ گفت: یکی از مسائل جدی عدم دسترسی است. آمار وجود ندارد، اما می توان دریافت که همه خانواده ها بویژه در مناطق دور دست و محروم و حاشیه ای به تلفن هوشمند و یا سیستم کامپیوتر و حتی تلویزیون ندارند.

زاهدی اضافه نمود: بنده خودم کلاس درس مجازی برای دانشجویانم داشتم و از ساعت 6 صبح تا 7.5 نمی توانستم وارد سامانه بشوم و کلاسم تعطیل شد. حالا آموزش و پرورش بخواهد در کوتاه مدت اینگونه برای چندین میلیون نفر سرویس بدهد امکان پذیر نیست و بسیار سخت است. نظر خود را در جلسه ای صریحا اظهار داشتیم. اخیرا وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت که با راه اندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صد درصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم.

وی ادامه داد: دلیل ما این است که معمولا هر ساله تا اسفند 80 درصد کتاب ها تدریس شده است. بعضی پایه ها نیز درسشان را تمام می نمایند؛ بنابراین باید از 80 درصد محتوا امتحان گرفته گردد.

زاهدی با بیان اینکه چاره ای نداریم و باید به سمت آموزش اینترنتی و مجازی حرکت کنیم گفت:، اما روی آموزش کوتاه مدت بحث وجود دارد. وقتی می خواهیم یک پروژه مهمی را اجرا کنیم کجا به مناقصه گذاشته شده و از شرکت های دانش بنیان یاری گرفته شده است و مشاور و ناظر آن چه کسی بوده است؟ این اتفاقات نیفتاده است. چقدر روی امنیت شبکه شاد کار شده و کدام مشاور آن را تایید نموده است؟ ما در کشور شرکت های دانش بنیان زیادی داریم که اگر یک آگهی مناقصه می زدند شرکت ها وارد شده و به صورت حرفه ای کار را انجام می دادند ما افراد متخصص بسیاری در زمینه آموزش های مجازی داریم. پیغام رسان های بسیاری نیز در کشور داریم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه نمود: حتی می شد پیغام رسان های داخلی را با رعایت ضوابط آموزش و پرورش کار را انجام دهند. از سوی دیگر به استان ها بخشنامه کردند که عضویت و استفاده از شبکه شاد اجباری است. اما هنوز ورود به آن سختی هایی دارد. آیا ادمین باید وزارتخانه باشد یا هر مدیر مدرسه ای می تواند ادمین باشد؟ چرا اجباری شده است؟ اکنون فقر بیداد می نماید. آیا قیمت یک موبایل هوشمند کمتر از سه چهار میلیون تومان است؟ این اجباری کردن گاهی اوقات عقده ای روانی ایجاد می نماید.

زاهدی درباره چگونگی برگزاری آزمون های دوره متوسطه اول و دوم شرحاتی ارائه داد و گفت: باید میان آزمون های دوره متوسطه اول با متوسطه دوم تفاوت قائل شد؛ زیرا سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در کنکور سراسری تاثیر دارد. اینکه در دوره متوسطه اول به معلم اختیار بدهیم که خودش ارزشیابی خاتمهی را انجام دهد بسیار خوب است، اما باید برای کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم باید تفاوت قائل شویم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: پیشنهاد ما این است که امتحانات کلاس های دهم، یازدهم و دوازدهم با توجه به تاثیر گذاری در کنکور این گونه برگزار گردد که ابتدا امتحان نهایی کلاس دوازدهم با رعایت پروتکل های بهداشتی به صورت حضوری برگزار گردد و بعد در فاصله 20 روزه ای که کلاس دوازدهمی ها تا کنکور سراسری دارند، آموزش و پرورش امتحانات دهمی ها و یازدهمی ها را حضوری برگزار کند تا عدالت آموزشی هم برقرار گردد.

منبع: فرارو

به "نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی ها تا پایه دوازدهمی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برگزاری امتحانات، از ابتدایی ها تا پایه دوازدهمی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید