روشهای درمان خانگی شپش و نحوه تشخیص و شناسایی آن

به گزارش وبلاگ موبایلستان، خارش سر از مهمترین نشانه های شپش است. بهترین روش درمان خانگی شپش و از بین بردن آن، استفاده از برگ درخت زیتون تلخ و شستن موها با سرکه سیب است.

روشهای درمان خانگی شپش و نحوه تشخیص و شناسایی آن

شپش ها انگلهایریزی هستند که پوست سر، بدن، زیر بغلها یا نواحی شرمگاهی را آلوده میکنند. آنها بهریشه موها میچسبند و بنابراین در تماممناطق مودار بدن ساکن شده و امکان رشد دارند. هرچند شپش سر و موها مشکل خطرناکی نیست،اما می تواند باعث خارش شدید و غیرقابل تحمل گردد.ضمن اینکه شپشها ازخون انسان تغذیه میکنند و بزاق آنها حاوی موادی است که موجب ایجاد حساسیت و خارششدید می گردد. همچنین شپشها میتوانند عفونتهایی مانند تیفوس، تب راجعه و تب خندق راانتشار دهند. در ادامه این مطلب با راههای از بین بردن و درمان خانگی شپش سر و بدنآشنا شوید.

علت شپش سرو بدن چیست؟

آلودگی بهشپش ها و اصطلاحا شپش دریافت فرد معمولا به خاطر بهداشت فردی ضعیف است. امروزهشپشها، بیشتر در بچه ها خردسال و مهدکودک و در بچه ها دوران ابتدایی شیوع دارد. اینبیماری با تماس نزدیک سر و به اشتراک گذاشتن کلاه، شانه، روسری و سنجاق بین بچه هامنتشر می گردد و وقتی کودک مبتلا گردد بقیه افراد خانواده نیز در معرض خطر ابتلاقرار می گیرند. بعضی از عوامل ایجاد کنندهشپش در افراد عبارتند از:

  • تماسمستقیم با افرادی که شپش دارند.
  • استفادهاز شانههای آلوده
  • استفادهمشترک از لباسهای آلوده به شپش
  • خوابیدندر رختخواب کسی که شپش دارد.
  • نشستن برروی کاناپهای که قبلا فرد آلوده بهشپش آنجا نشسته است.

همچنینزمانی که شیوع شپش در جامعه بالاست جایگاه اتوبوسهای شهری و بین شهری، تاکسیها و سالنهای اجتماعات نیز در انتقال و انتشار شپش نقش دارند.

نحوهتشخیص و شناسایی شپش

پیدا کردنشپش های ناحیه سر آسان است اما مشخص کردن جای شپشهای بدن مگر در حالتی که آلودگی شدید باشد، دشواراست. شپش ها معمولا وقتی شناسایی میشوند که در محلی که قرار دارند باعث خارشمیشوند. آنها تخم ریزی میکنند و تخمها تبدیل به نوزادانی میشوند که به مو چسبیده وبه راحتی قابل دیدن هستند. جدا کردن نوزاد شپش از ناحیه سر و دیگر نواحی بدن بسیارمشکل است. حتی اگر شپشها گرفته شده و برداشته شوند، باز هم نوزادان انها ظرف یکهفته بالغ شده و این سیکل دو مرتبه تکرار میگردد.

روشهایدرمان خانگی شپش

  • برگ درختزیتون تلخ

یکی ازبهترین روشهای درمان خانگی شپش و از بین بردن آن استفاده از برگ درخت زیتون تلخاست. یک مشت برگ زیتون تلخ را آسیاب نموده و آن را با کمی روغن نارگیل ترکیب نمودهبه صورت خمیر در آورید. و سپس آن را روی پوست سر قرار دهید. تا صبح اجازه دهید رویسر شما بماند و هنگام صبح با شامپو سر خود را به خوبی بشویید. این کار را دو تا سهمرتبه تکرار کنید.

  • سیر + آبلیمو

خمیر سیرو آبلیموی تازه که هنگام شب استعمال شده و صبح شسته گردد نیز فرد را از دست شپشهاخلاص میکند. انجام این کار را به مدت 2 تا 3 روز تکرار کنید.

  • سرکه سیب

شستن موهاو سر و بدن با سرکه سیب از دیگر راهکارهای درمان خانگی شپش و از بین بردن آنهااست. سرکه سیب یا مقداری سیب خرد شده را اجازه دهید بماند تا رنگ آن از بین برود.سپس آن را روی پوست سر مالیده و نیم ساعت صبر کنید. سر را با سرکه سیب به خوبی ماساژدهید و با شانه دندانه ریز شانه بزنید و سپس با شامپو بشویید.سرکه موجب برطرف چسبندگیو سست شدن کپسول تخمها شدهو شانه دندانه ریز نیز به جدا کردن آنها از موها یاری میکند.

  • عصارهپیاز

عصارهپیاز یا خمیر پیاز که نرم شده باشد نیز میتواند روی پوست سر قرار داده شده و باعثاز بین رفتن شپشها گردد. به این منظور اجازه دهید عصاره پیاز به مدت 3 تا 4 ساعتروی سر باقی بماند و سپس با شامپو موها را به خوبی بشویید. این کار را چندین مرتبهتکرار کنید.

روشهایپیشگیری از شپش سر و بدن

شستشویلباسها و ملحفهها در آب جوش به مدت 10تا 20 دقیقه و یا استفاده از ماشین لباسشویی و خشک و اتو کردن درزهای لباس؛ رعایتبهداشت فردی بخصوص استحمام مرتب و شستشوی منظم لباس ها از جمله راه های پیشگیری ازاین بیماری است. همچنین شانه زدن روزانه موی سر ترجیحا با شانه دندانه ریز چوبی،تمیز کردن همه روزه برس و شانه، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران، پرهیز ازتماس با اشیاء و لباسهایفرد آلوده، معاینه مرتب موها، گزارش و مراجعه موارد آلوده به مراکز بهداشتی از دیگرراه های پیشگیری از ابتلا به شپش است.

گردآوری: مجلهاینترنتی وبلاگ موبایلستان

منبع: setare.com

به "روشهای درمان خانگی شپش و نحوه تشخیص و شناسایی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روشهای درمان خانگی شپش و نحوه تشخیص و شناسایی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید