با آفریقای کوچک ایران آشنا شوید، پارک ملی کویر

به گزارش وبلاگ موبایلستان، پارک ملی کویر

ایران زیبای ما، سرزمین چهار فصل، در گوشه گوشه اش دیدنی های زیادی را در خود جای داده است. می خواهیم شما را با یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین پارک ها و منطقه های حفاظت شده به نام پارک ملی کویر آشنا کنیم، جایی که به خاطر تنوع بالایی که در گونه های جانوری و حیات وحشی که دارد، به آفریقای کوچک ایران مشهور شده است منطقه ای مجذوب نماینده که نیمی از آن به عنوان پارک ملی و نیم دیگر آن به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است و گردشگران زیادی در مواقع مختلف سال به آن سفر می نمایند. با خبرنگاران همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره این پارک و موقعیت آن به دست بیاورید:

با آفریقای کوچک ایران آشنا شوید، پارک ملی کویر

پارک ملی کویر به مساحت 670 هزار هکتار در چند استان سمنان، تهران، قم و اصفهان قرار گرفته است و بزرگ ترین مطنقه حفاظت شده ایران محسوب می گردد. بخشی از این پارک به وسعت 420 هزار هکتار به عنوان پارک ملی و بقیه آن به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت شده است. این پارک درست مثل اسمش منطقه ای خشک و بیابانی است که میانگین بارش باران در آن حدود 150 میلی متر است. با این حال این کویر چندین نهر و چشمه دارد که از بین آن ها می توان به چشمه های سفید آب، چشمه آبشار نمکی و چشمه سیاه کوه اشاره نمود.

فصل بارندگی در پارک ملی کویر بین ماه های آبان و ار دیبهشت است و ماه های خرداد تا ماه مهر هم از ماه های گرم و خشک در این پارک هستند. یکی از جاذبه های گردشگری این پارک، دریاچه نمک، یکی از بزرگ ترین شوره زارها در ایران است، این دریاچه در مجاورت کویر قرار گرفته است و مثلثی شکل است. اطراف این شوره زار وسیع تعداد زیادی باتلاق وجود دارد و گرچه در داخل آن هیچ موجودی زندگی نمی نماید اما در فصل زمستان میزبان پرنده های مهاجر زیادی است. این پارک میزبان گردشگران و حیات وحش دوستان فراوانی است که کوله بار خود را می بندند تا این منطقه تماشای را از نزدیک ببینند، اگر خواستید از این پارک تماشا کنید بهتر است که تمام وسایل و امکانات را همراهتان داشته باشید که آب و کرم ضد آفتاب، عینک و کلاه از ملزومات آن است.

در صورتی که خواستید سفر شخصی به این پارک داشته باشید از ماشین مخصوص بیابان گردی بهره ببرید در غیر اینصورت بهتر است با تور هایی مخصوص به آن جا بروید.

چطور به پارک ملی کویر برویم؟

برای رفتن به این پارک چندین راستا در پیش رو دارید که می توانید از بین آن ها با توجه به موقعیتتان مناسب ترین را انتخاب کنید. یک روش این است که راستا آسفالتی ورامین پیشوا را به سمت ایستگاه راه آهن ابردژ پیش بگیرید و بعد از عبور از جاده شنی قلعه بلند و عسگر آباد به پاسگاه محیط بانی مبارکیه برسید و بعد از آن هم وارد پارک ملی کویر می شوید.

راه دیگر این است که اول به شهر گرمسار بروید و به سمت جنوب بروید، با عبور از جاده سنگفرش شده به پاسگاه محیط بانی سیاه کوه می رسید.

اگر دوست دارید تا ترکیبی ناب از حیات وحش و گونه های مختلف گیاهی ببینید باید از پارک ملی کویر تماشا کنید، جایی که از استپ های کم آب ایران و منطقه های بیابانی ایران محسوب می گردد. در این پارک می توان گونه های مختلف جانوری مثل کل، بز، میش وحشی، یوزپلنگ ایرانی، یوزپلنگ آسیایی، گرگ، کفتار، 2 نوع روباه مختلف، شغال و نوعی گربه منحصر بفرد را دید دراقع به مقدار ای تنوع جانوری در این منطقه زیاد است که به آفریقای کوچک ایران مشهور شده است. البته تعداد حیواناتی که امروزه در این پارک زیست می نمایند به نسبت گذشته کمتر شده است با این حال امروزه 34 گونه مختلف پستاندار، 155 گونه پرنده، 155 گونه پرنده و 34 گونه خزنده زیست می نماید.

از جمله حیواناتی که قبلا در این پارک زیست می نموده اند اما متاسفانه امروز دیگر وجود ندارد، گورخر ایرانی است و خبر تاسف انگیز و ناراحت نماینده ای که تعداد 800 عدد از این موجودات کمیاب در این پارک زیست می نموده است و در طول 5 سال نسل آن کاملا منقرض شده 800 راس از بین رفتند! آخرین بار این گورخرها ر سال 1363 در این پارک دیده شدند و بعد از آن دیگر هرگز اثری از آن ها دیده نشد… یک نوع حیوان دیگر هم در این پارک به نام آهوی گواتردار وجود دارد که نسل این موجود هم در حال انقراض است واگر برای آن کاری انجام نگردد احتمالا تا چند سال دیگر خبری از این آهو هم نخواهد بود و بیشترین جمعیت حیوانی را جبیرها تشکیل می دهند که در واقع نوعی غزال هستند شبیه به آهو با مقدار کوچک تر از آن ها.

اما شاید مجذوب کننده ترین موجودی که در این پارم زیست می نماید را بتوان یوزپلنگ آسیایی دانست متاسفانه نسل این حیوان هم با خطر انقراض روبروست و فقط 3 راس از آن ها دیده شده است که تعیین نیست این 3 راس نر و یا ماده هستند، اگر ماده باشند شاید برای زاد و ولد و جلوگیری از بین رفتن آن ها کاری بتوان انجام داد.

در خصوص پوشش گیاهی پارک ملی کویر هم باید گفت که در حال حاضر 355 گونه گیاه مختلف در آن به ثبت رسیده است، گیاهانی که از نوع خشک و شور پسند هستند و در واقع متناسب با آب و هوای این پارک هستند و می توانند خود را با آن سازگار نمایند و بیشتر آن ها دارای خاری در انتهای برگ خود هستند که نشان دهنده و شاخص گیاهان منطقه ها کویری و گرم و خشک است. متاسفانه آسیب های انسانی طبیعی زیادی این پارک را تهدید می نماید، مهم ترین آسیب طبیعی ای که به این پارک رسیده است خشکسالی ای بود که در سال 1393 رخ داد و باعث شد تا جانوران با کمبود آب روبرو شوند و برای به دست آوردن آب موردنیازشان به منطقه آزاد استان اصفهان بروند که در آن جا به صورت غیر قانونی شکار شدند و هیچ وقت به پارک برنگشتند…

منبع: الی گشت

به "با آفریقای کوچک ایران آشنا شوید، پارک ملی کویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آفریقای کوچک ایران آشنا شوید، پارک ملی کویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید